Blomkålmel! Ja du hørte riktig.

Dette er nok litt spesielt for de fleste men akkurat derfor jeg måtte teste dette. Nemlig Blomkålmel (ordet finnes ikke i ordboka en gang), laget kun på tørket blomkål. Du kan bytte ut litt av mel i oppskriftene med dette så du sneket inn blomkål i mye. 

Dette trenger du for ca 100g ferdig produkt:

2-3 Blomkål (veldig avhengig av størrelse på blomkål)

 

Slik gjør du det:

Lag blomkålris av blomkålen, ta med stilken også. Fordel utover 2 bakebrett med bakepapir. Sett ovnen på varmluft 50 grader, og sett inn brettene. Ta en tresleiv og sett i klemme i døra så fuktigheten forsvinner ut av ovnen. Trikset her er at blomkål skal dehydreres helt (tørkes altså) tar ca 6-8 timer. Når de er uttørket og tørre, finner du frem blender evt kaffekvern og pulveriser alt.

Ferdig, nå har du blomkålmel!

 

Følg meg gjerne på Instagram @lavkarbo_helt_enkelt

1 kommentar
    1. Dette er en knallgod idé, men lavkarbo vil det dessverre aldri bli, med mindre du har skrevet feil ift. hvor mye fersk blomkål man trenger per 100 gram mel.

      Fuktigheten forsvinner når man dehydrerer blomkålen, mens karbohydratene gjør ikke det. I denne oppskriften så nevner du 2-3 blomkål per 100 gram ferdig vare. Sjelden en blomkål veier under 400 gram, så jeg antar at det er minst 1000 gram fersk blomkål per 100 gram ferdig vare. Med dette så kan vi anta at det er minst 23 gram karbohydrater per 100 gram ferdig vare(ettersom det er 2.3 gram karbo per 100 gram fersk blomkål).

      Jeg håper at jeg tar feil, men jeg ser ikke hvordan jeg kan gjøre det. For mennesker som ikke går på lavkarbo, så kan dog dette være et utrolig spennende spesialmel.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg