Det er faktisk Nutellakake, lavkarbo!

Da har jeg satt sammen en ny kakeoppskrift jeg ønsker og dele med dere. Igjen bruker jeg her nutella fra min oppskrift på siden her. Kaken er en lys kake med vanilje som hoved karakter, fyllet er nutella kremostmousse som også er hentet fra en av mine oppskrifter. Toppingen ble her smørkrem med vanilje! Hjelpes dette ble mye godt på en gang! 

Øvelse gjør mester sies det! Må øve en del ennå ser jeg.

 

Dette trenger du til kakebunnen:

120g Kokosmel

30g Tagatesse

50g Sukrinmelis

2ts Bakepulver

4 Egg

2ts vaniljeekstrakt

 

Dette trenger du til nutellakremost:

125g Kremost

2ss Nutella

1,5dl Kremfløte

1ss Sukrinmelis

 

Dette trenger du til smørkremen på toppen:

150g smør

50g tagatesse

60g sukrinmeli

4ss fløte

2ts vaniljeessens

 

Slik gjør du det:

Først sett på stekeovnen på 175 grader. Ta alle de tørre ingrediensene til kakebunnen en skål eller bolle og rør sammen, ta eggene og tagatesse/sukrinmelis og pisk dette sammen til eggedosis. Hell så over de tørre ingrediensene over i eggedosisen og tilsett fløte og vaniljeessens. Rør dette godt sammen og hell over i en springform (bruker 20cm form selv) Sett i midterste hylle i ca 40 minutter (over undervarme) Sjekk kakken etter 35 minutter, dette da det avviker noe fra ovn til ovn. Ta kaken ut og avkjøl på rist, når avkjølt deles kaken i 2.

 

Bland så sammen kremosten, nutella og sukrinmelis en en bolle, bland fløten i en egen bolle og pisk denne til krem. Bland så inn kremost/nutella/sukinmelis miksen i fløten, ta så og legg dette på kaken inni.

 

Så var det siste innspurten, nemlig smørkremen. Her blander du romtemperert smør, fløte, sukring, tagatesse og vaniljeessens i en bolle og rører det godt sammen! Jeg har her valgt og bare smøre det på kaken (noe som ikke ble det peneste jeg har gjort) men man kan også benytte seg av sprøytepose hvis man ønsker det. Har som pynt her valgt en sukkerfri sjokoladesaus, men her er mulighetene mange så klart. Bruk fantasien!

 

Håper den smaker!

 

4 kommentarer
      1. Det er ikke store mengdene, vi snakker om ca 23g karbo i hele kaken (Da sukrin, tagatesse, vaniljeessens ikke telles) Mektig og god kake! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg